![]() |
||
|
||
|
![]() SPRʯYNY H&R Federn / Sport Springs H&R sportowe sprê¿yny obni¿aj±ce - utwardzaj±ce H&R to jeden z najbardziej znanych europejskich producentów sprê¿yn sportowych i zestawów zawieszeñ, posiadaj±cy wieloletnie do¶wiadczenie, utytu³owany niezliczonymi nagrodami w sportach motorowych oraz na wystawach, targach bran¿owych, przez czasopisma i kluby... od niemal 30 lat! Firma posiada w swojej ofercie blisko 1500 zestawów sprê¿yn, które stanowi± aplikacje do kilkunastu tysiêcy wersji silnikowych , modeli i typów pojazdów osobowych. Oferowane na rynek europejski sprê¿yny posiadaj± w 99% dopuszczenie do ruchu na drogach Unii Europejskiej potwierdzone certyfikatami TUV lub ABE. Zestawy do aut wystêpuj±cych na rynku amerykañskich dostêpne s± na indywidualne zamówienie z uwagi na brak homologacji euro dla tych pojazdów. Wiêkszo¶æ zestawów sprê¿yn utwardza zawieszenie i obni¿a w zakresie 30-40 mm (zale¿nie od modelu auta). W wybranych przypadkach aut usportowionych s± to warto¶ci 20-25 mm lub 45-50 mm dla samochodów bardzo wysoko po³o¿onych seryjnie (g³ównie amerykañskich). W przypadku obni¿eñ 60 mm i wiêkszych H&R oferuje zestawy z amortyzatorami o odpowiednio dobranej kompensacji i skoku. W samochodach Porsche Carrera GT, GT2 , GT3 oraz Mercedes CLK AMG DTM sprê¿yny H&R montowane s± fabrycznie. Id±ce w parze obni¿enie ¶rodka ciê¿ko¶ci z jednoczesnym utwardzeniem daje wyra¼n± poprawê prowadzenia w zakrêtach i podczas dynamicznej jazdy. Sprê¿yny sportowe H&R zaprojektowane s± do wspó³pracy z amortyzatorami seryjnymi lub ich odpowiednikami, wspó³pracuj± te¿ wy¶mienicie z wiêkszo¶ci± "cywilnych" markowych amortyzatorów sportowych. Twardo¶æ sportowych sprê¿yn H&R "na drogê" (nie dotyczy aplikacji wyczynowych) okre¶lana jest przez u¿ytkowników jako klasa "twarda drogowa" co oznacza, ¿e jest to produkt dla osób poszukuj±cych rozwi±zania zdecydowanego , odczuwalnie twardszego przy jednoczesnym zachowaniu rozs±dnej rezerwy komfortu umo¿liwiaj±cej "bezbolesne" u¿ytkowanie codzienne samochodu. Sprê¿yny H&R w wiêkszo¶ci przypadków s± spiralami o ugiêciu progresywnym. Oznacza to ¿e czê¶æ zwojów posiada du¿± sztywno¶æ a czê¶æ jest bardziej miêkka i w tym zakresie pozwala na komfortowe przenoszenie niewielkich nierówno¶ci przy du¿ym usztywnieniu dla wiêkszych pochyleñ nadwozia np. w ciasnych zakrêtach. H&R wprowadzi³ obok sprê¿yn o wyra¼nie widocznym podziale na czê¶æ miêkk± (gêste zwoje) i tward± (zwoje rzadsze) typ lekko-progresywny, gdzie zjawisko progresu w ugiêciu wystêpuje, jednak sprê¿yna nie posiada wyra¼nie podzielonej na 2 czê¶ci budowy. W wybranych przypadkach o ile in¿ynierowie H&R uznaj± to za w³a¶ciwe zestawy zawieraj± sprê¿yny o charakterystyce linearnej na 1 lub obu osiach. Informacja na temat typu geometrii spirali udostêpniana jest w szczeg³óowych danych technicznych ka¿dego z zestawów zawartych w dokumencie TUV, który mo¿na dla ka¿dej aplikacji pobraæ samodzielnie z katalogu online H&R. W ofercie H&R dostêpne s± równie¿ sprê¿yny podwy¿szaj±ce do kilkunastu najpopularniejszych samochodów typu SUV. H&R to produkt 100% Made in Germany Odpowiedzi na czêsto zadawane pytania: DEMENTUJEMY POG£OSKI * kolory sprê¿yn wbrew absurdalnym dyskusjom na forach internetowych nie s± wyznacznikiem twardo¶ci, to niedorzeczne i niezrozumia³e twierdzenie jest nieprawdziwe i powtarzane b³êdnie od kilkunastu lat mimo, ¿e producent ka¿dorazowo to dementuje, 90% aktualnie produkowanych sprê¿yn to kolor czarny, w wyj±tkowych przypadkach sprê¿yny mog± mieæ kolor czerwony, ¿ó³ty, niebieski , fioletowy itp ale nie oznacza to, ¿e do danego modelu dostêpne s± ró¿ne typy w ró¿nych kolorach i w ró¿nych twardo¶ciach; je¿eli nawet sprê¿yna produkowana jest w innym kolorze ni¿ czarny to do tego modelu nie s± dostêpne inne typy i kolory sprê¿yn drogowych; informacja o tym , ¿e sprê¿yna ma inny kolor ni¿ czarny zazwyczaj wyszczególniona jest w dokumencie TUV, który dla ka¿dego zestawu mo¿na samodzielnie pobraæ w katalogu online (funkcja gutachten - approvals), warto równie¿ podkre¶liæ ¿e w ofercie H&R zdarzaj± siê przypadki produkowania np. sprê¿yn czerwonych cywilnych drogowych oraz kilku zestawów niedostêpnych ogólnie , pucharowych, bardzo twardych wersji specjalnych, taka sytuacja wielokrotnie powodowa³a ¿e klienci wchodzili w posiadanie u¿ywanych czerwonych sprê¿yn wyczynowych i twierdzili ¿e kolor czerwony w ofercie jest wyznacznikiem ekstremalnej twardo¶ci co jest b³êdem gdy¿ oferta "cywilna" daje mo¿liwo¶æ zakupu w tym samym kolorze sprê¿yn o twardo¶ci drogowej. * sprê¿yny oznaczone symbolem VA nale¿y montowaæ na osi przedniej, HA na osi tylnej, w przypadku mo¿liwo¶ci monta¿u w 2 ró¿nych pozycjach nale¿y zamontowaæ spiralê tak aby naniesione na niej napisy nie by³y "do góry nogami" * wszystkie sprzedawane przez H&R sprê¿yny o obni¿eniu do 40 mm przeznaczone s± do monta¿u z amortyzatorami seryjnymi lub ich odpowiednikami (w tym równie¿ sportowymi innych markowych producentów) o ile s± one w pe³ni sprawne (conajmniej 75%), w przypadku obni¿eñ 60 mm i wiêkszych H&R oferuje zestawy z amortyzatorami o odpowiednio dobranej kompensacji i skoku, w wybranych przypadkach dostêpne s± zestawy sprê¿yn obni¿aj±cych 50 mm gdzie H&R dopuszcza u¿ycie amortyzatorów oryginalnych lub wskazuje na konieczno¶æ zastosowania amortyzatorów sportowych innego producenta * czy dostêpne s± sprê¿yny utwardzaj±ce ale nie obni¿aj±ce? takich rozwi±zañ H&R nie oferuje, firma proponuje wy³±cznie rozwi±zania dla u¿ytkowników oczekuj±cych wra¿eñ sportowych, poprawiaj±ce skutecznie precyzje prowadzenia w zakrêtach , a takie mo¿liwo¶ci daje po³±czenie utwardzenia z obni¿eniem zawieszenia, samo utwardzenie bez zmiany wysoko¶ci nie jest rozwi±zaniem usprawniaj±cym i czêsto wrêcz pogarsza w³a¶ciwo¶ci jezdne, wyj±tkiem jest kilka aplikacji podwy¿szaj±cych w ofercie H&R * czy u¿ycie sprê¿yn sportowych wyeliminuje "obcieranie" niew³a¶ciwie dobranych do pojazdu kó³? nie! zastosowanie sprê¿yn sportowych w ¿aden sposób nie wp³ywa na geometriê lub kolizje obrêczy i opony z elementami zawieszenia czy nadwozia, punktem granicznym ugiêcia zawsze bêdzie odbój i in¿ynierowie projektuj±cy zawieszenia sportowe w ¿aden sposób nie uwzglêdniaj± mo¿liwo¶ci korygowania niew³a¶ciwie zastosowanych kó³, mówi±c w skrócie je¶li problem wystêpuje przed monta¿em to nie zniknie po zastosowaniu sprê¿yn H&R * oferowane zestawy przeznaczone s± do jazdy sportowej, in¿ynierowie H&R projektuj± sprê¿yny dla auta obci±¿onego 2 osobami, stosowanie zestawów H&R w samochodach o pe³nym, zbli¿onym lub wiêkszym ni¿ dopuszczalne przez producenta pojazdu obci±¿eniu osi nie jest zalecane i mo¿e powodowaæ obni¿enie pojazdu wiêksze ni¿ zakres fabryczny. W szczególno¶ci dotyczy to samochodów z butl± LPG, zabudow± Caraudio, przewo¿±cych ciê¿kie ³adunki w baga¿niku lub kilka osób na tylnej kanapie. W wymienianych przypadkach nie powinno stosowaæ siê takiego zestawu , rozwi±zaniem mo¿e byæ monta¿ zawieszenia posiadaj±cego regulacjê wysoko¶ci osi. * w opisie niektórych zestawów zawieszenia lub sprê¿yn wystêpuje informacja, ¿e przed zamówieniem nale¿y sprawdziæ na tabliczce znamionowej maksymalne dopuszczalne obci±¿enie osi, gdzie szukaæ tej tabliczki i po co ta informacja je¶li podajê dok³adne dane auta? Odpowied¼: tabliczkê znamionow± znale¼æ mo¿na w zale¿no¶ci od modelu auta pod mask± / na ramce drzwi / w baga¿niku. Przyk³ad wygl±du takiej tabliczki znajduje siê tu : przyk³ad tabliczki znamionowej - kliknij! Link! - poszukiwane parametry to warto¶æ oznaczona 1 - VA Achslast (przód) lub 2 - HA Achslast (ty³). Informacja o dopuszczalnym obci±¿eniu osi jest bardziej precyzyjn± informacj± o wymaganiach dla sprê¿yn, bo uwzglêdnia, oprócz wersji silnikowej, równie¿ obci±¿enia wyposa¿eniem dodatkowym auta i poniewa¿ ma to niekiedy du¿e znaczenie w doborze sprê¿yn producenci sk³aniaj± siê raczej, aby w³a¶nie na tej warto¶ci opieraæ w³a¶ciwo¶ci zawieszenia sportowego. Niestety poza t± tabliczk± ustalenie warto¶ci na podstawie innych informacji o samochodzie, w tym numeru VIN, jest raczej niemo¿liwe lub trudniejsze ni¿ odczyt na aucie. |
|
H&R zawieszenia sportowe , sprê¿yny obni¿aj±ce , amortyzatory , zawieszenia gwintowane , dystanse |